Deel 1: De Onderbuik – Bewust worden van dynamieken

  • Je kunt uitleggen hoe jij je voelt wanneer je voor een moeilijke klas staat.
  • Je kunt de ordeproblemen bij een klas analyseren.
  • Je hebt een visualisatie van hoe je zou willen dat jouw lessen eruit zien.
  • Je hebt een idee van de obstakels die je ervaart en wat je eraan zou kunnen doen.
  • Je wordt je bewust van welke dynamieken er spelen en welke effecten die hebben.
  • Je hebt het gevoel dat je de moeilijkste klassen onder controle kunt houden.

Opdracht 1 – De situatie in kaart brengen

Neem een klas in gedachten waar je de orde moeilijk kunt houden. Zet een timer op 10 minuten. Hoe voel jij je als je aan deze klas denkt (bijvoorbeeld: nerveus, angstig, onzeker, boos)? Focus je eens op deze gevoelens.
a. Probeer zo eerlijk en volledig mogelijk uit te schrijven wat je precies voelt.

Probeer eens voor jezelf uit te pluizen wat er precies gebeurt in deze klas.
b. Schrijf een recent, concreet ordeprobleem op dat jou onlangs is overkomen. Hoe begon die situatie? Wat zei of deed de leerling? Hoe reageerde jij? Hoe escaleerde de zaak? Hoe liep het af? Hoe voelde jij je na afloop?

Het is zeer waarschijnlijk dat de meeste leerlingen in deze klas wel bereid zijn om te doen wat jij van ze vraagt. Er zullen slechts een paar (of wellicht zelfs maar één) leerlingen zijn die ordeverstorend gedrag laten zien. Welke leerlingen zijn dat volgens jou?
c. Maak een verdeling: Leerlingen die moeilijk gedrag laten zien, leerlingen die altijd doen wat je vraagt en de groep leerlingen er tussen in. Wie hoort waar?

Opdracht 2 – Gewenste situatie

We hebben nu duidelijk gemaakt hoe de situatie op dit moment is. Laten we nu eens de toekomst in kijken.
Zet een timer op 10 minuten en noteer: Wat is jouw ideale situatie? Wat moet er veranderen voordat je op die manier kunt reageren?

Opdracht 3 – Doe het niet alleen!

Zijn er leraren die deze klas makkelijk les kunnen geven? Vraag dan eens of je een les mag observeren. Wellicht wil deze collega ook de tijd nemen om met je in gesprek te gaan over de klas (wellicht ook een les van jou observeren). Welke dingen doet hij of zij die ervoor zorgen dat de klas luistert? Welke zaken zou je, op jouw manier, kunnen gebruiken in jouw lessen?

Als je op jouw school (nog) niet echt een netwerk hebt van collega’s waar je goed mee op kunt schieten, kun je dit uiteraard ook zelf organiseren. Denk aan een intervisiegroep, die 1 keer per week samenkomt (hier komen we later nog op terug).

Gefeliciteerd! Je hebt de eerste stap genomen om verbetering aan te brengen in jouw lespraktijk en durft kritisch naar jezelf te kijken.
Hieronder kun je door naar deel 2 van deze cursus, maar we zouden het fantastisch vinden als je kort de tijd zou willen nemen om onderaan deze pagina met andere cursisten te delen wat jij geleerd hebt en waar anderen wellicht ook iets aan zouden kunnen hebben.

Vind je de cursus nuttig? Deel deze dan met een collega of bevriende docent die hier volgens jou ook iets aan zou kunnen hebben. Wil je eraan bijdragen dat wij dergelijke cursussen kunnen blijven aanbieden en ontwikkelen. Steun ons dan met een eenmalige donatie.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties