Deel 2: De Spelregels – Bewust worden van jouw waarden

  • Je wordt je bewust van de waarden die jij van belang vindt in jouw lessen.
  • Je wordt bewust van de normen die jij kunt creëren in jouw klas, zodat jouw waarden tot hun recht komen.
  • Je wordt bewust van het effect van jouw eigen handelen.
  • Je wordt er bewust van hoe jouw organisatie jou kan ondersteunen.

Opdracht 1 – Wat vind jij belangrijk?

Zet een timer op 10 minuten. Denk gedurende die 10 minuten na over alle zaken die jij in de les belangrijk vindt. Denk hierbij aan gedrag van jou en de leerlingen als:
– Wat er wel en niet gezegd mag worden
– Hoe je wil dat leerlingen op jou en elkaar reageren
– Hoe veel ‘lawaai’ er mag zijn
– Hoeveel time on task er zou moeten zijn
– Hoeveel ruimte er is voor een geintje
– Welke belangrijke overkoepelende schoolregels gelden er

Opdracht 2 – Welk gedrag hoort daarbij?

Zet nogmaals een timer op 10 minuten. Bedenk welk gedrag hoort bij een les die voldoet aan jouw eisen. Welk leerlinggedrag wil je wel zien en wat wil je absoluut niet zien? Welk docentengedrag zal jij laten zien aan de klassen? Om je te helpen, hierbij enkele voorbeelden van leerlinggedrag:
– De leerlingen steken hun hand op als ze iets willen zeggen
– Er wordt niet om elkaars antwoorden gelachen
– Leerlingen werken met aandacht aan de opdrachten die ik geef.

Opdracht 3 – Welke regels horen daarbij?

Stel nu een lijst met regels op voor jouw klassen. Dit zijn regels waar jij je aan zult houden en waar leerlingen zich aan moeten houden. Als jij je er prettig bij voelt, kun je deze regels ook samen met de leerlingen opstellen.
Breng de lijst nu terug naar zo min mogelijk regels, herschrijf zo nodig sommige regels. Wat is het laagste aantal regels dat jij kunt bedenken, dat toch nog al jouw waarden in het lokaal bevat?

Opdracht 4 – Wat te doen bij een overtreding?

Bedenk voor jezelf een escalatieladder, zoals voorgedaan in bovenstaande video. Wat ga jij doen als leerlingen zich niet houden aan jouw nieuwe regels? Welke sancties ga jij stellen? Wat als leerlingen zich niets aantrekken van die regels?

Schrijf voor jezelf woord voor woord uit hoe je deze regels en sancties met de leerlingen gaat delen. Ga je ze vertellen, in de klas hangen, een combinatie? De volgende keer dat je deze klas ziet zal het begin zijn van een nieuwe manier van werken, daarbij is een sterk begin het halve werk. Wanneer jij de regels niet deelt, kunnen de leerlingen natuurlijk ook niet weten dat ze gelden.

Opdracht 5 – Doe het niet alleen!

Schakel zo mogelijk een collega in om jou te ondersteunen in je proces (wellicht heb je een coach of een collega waar je graag mee optrekt, liefst iemand die je niet veroordeelt). Dit zou ook iemand uit je intervisiegroep kunnen zijn.

Bekijk de leerdoelen bovenaan deze pagina. Ga voor jezelf na of je ze beheerst.

Gefeliciteerd! Je hebt wederom de tijd genomen om jouw lespraktijk te verbeteren en laat zien kritisch te zijn en professioneel te kunnen handelen.

Let op! Voordat je in de les aan de slag gaat met jouw spelregels en escalatieladder raden wij je aan om eerst de eerste twee opdrachten van deel 3 te maken.

Hieronder kun je door naar deel 3 van deze cursus, maar we zouden het fantastisch vinden als je kort de tijd zou willen nemen om onderaan deze pagina met andere cursisten te delen wat jij geleerd hebt en waar anderen wellicht ook iets aan zouden kunnen hebben.

Vind je de cursus nuttig? Deel deze dan met een collega of bevriende docent die hier volgens jou ook iets aan zou kunnen hebben. Wil je eraan bijdragen dat wij dergelijke cursussen kunnen blijven aanbieden en ontwikkelen. Steun ons dan met een eenmalige donatie.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties