START MET HET BEKIJKEN VAN DEZE VIDEO
LEERDOELEN
- Ik kan mijn ordeskills inzetten om tot betekenisvolle lessen te komen
- Ik kan uitleggen hoe orde houden deels een rol is die je kunt perfectioneren
DE BALANS OPMAKEN
Als het goed is heb je de afgelopen tijd de volgende dingen ondernomen:
- Je hebt bedacht hoe jouw lessen eruit moeten zien wat betreft leerlinggedrag.
- Je hebt spelregels gemaakt en je bewaakt deze aan de hand van een zelf samengestelde escalatieladder.
- Je houdt in jouw lesvoorbereiding rekening met het verwachte leerlinggedrag. Je zorgt daarbij dat er voldoende afwisseling zit in jouw lesonderdelen.
- Je neemt regelmatig (bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks) de tijd om te reflecteren op je lessen.
- Je stuurt waar mogelijk bij.
Zodra je het gevoel hebt dat jouw lessen zo gaan als jij het wil (ongeacht de omstandigheden) zul je met steeds meer zelfvertrouwen voor de klas staan. Dit levert je veel vrijheid op! Je zult bijvoorbeeld steeds meer verschillende lesactiviteiten aandurven. Hieronder een aantal voorbeelden van lesonderdelen waar je aan zou kunnen denken, ingedeeld op basis van je mate van zelfvertrouwen voor de klas.
Weinig zelfvertrouwen:
- Simpele, korte instructie.
- Leerlingen werken zelfstandig in het werkboek aan verwerkingsopdrachten.
- Centrale afsluiting met terughalen leerdoelen.
Voordeel van lesonderdelen zoals hierboven is dat alles leraargestuurd is. Je hebt veel zicht op wat er gebeurt. Er zijn weinig ‘bewegende delen’. Alles is overzichtelijk en simpel. Jij hebt je handen vrij om vooral aan de orde in het lokaal te werken. Dit is misschien niet altijd even motiverend of leerzaam voor de leerlingen, maar het eerste doel is dat jij je zeker voelt voor de klas. De rest komt later.
Meer zelfvertrouwen:
- Voorkennis activeren aan de hand van een klassengesprek.
- Leerlingen oriënteren zich op nieuwe kennis door ‘denken, delen, uitwisselen.’
- Je laat leerlingen samenwerken aan een poster over de nieuwe lesstof.
- Je laat leerlingen samen brainstormen over het nieuwe onderwerp.
De lesonderdelen hierboven bevorderen leren en onthouden. Je ziet dat er veel samenwerking is tussen leerlingen. Dit gaat natuurlijk hand in hand met meer potentiële onrust in het lokaal. Zodra jij het gezag in jouw klas te pakken hebt, kun je de leerlingen meer vrijheid geven.
Veel zelfvertrouwen:
- Je doet een quiz waarbij leerlingen een antwoord kiezen door op een fysieke plek in het lokaal te gaan staan.
- Je laat leerlingen via conversation starters gesprekjes voeren in de taal die jij geeft.
- Je laat leerlingen een debat voorbereiden over maatschappelijke onderwerpen.
- Je laat leerlingen samen een voedselketen uitbeelden.
Zodra je vol zelfvertrouwen voor de klas staat, zullen er maar weinig dingen zijn die je niet durft te doen met een klas. Je weet namelijk precies hoe jij zal reageren als er toch nog een ordeverstoring plaatsvindt. De leerlingen weten dit ook, ze weten wat ze aan je hebben en voelen zich veilig.
De kans op ordeverstoringen wordt daardoor ook een stuk kleiner. Als je dit leest en nog maar net voor de klas staat, wil je misschien zo snel mogelijk naar deze situatie toe. Geeft het echter even tijd. Bij onszelf duurde deze ontwikkeling minstens 5 jaar.
OPDRACHTEN
Opdracht 1: De volgende stap nemen
Zet je klassen eens op een rij. Bij welke klassen gaan de lessen nu het best? Probeer daar eens een meer ambitieus lesonderdeel uit. Vergeet niet om in je lesplan het gewenste leerlinggedrag op te schrijven.
Opdracht 2: Reflectie en bijsturing
Na de les: Wat is je ervaring? Welke dingen gingen zoals je verwachtte? Welke zaken niet? Wat ga je volgende keer anders doen?
DEEL 5 AFGEROND?
Gefeliciteerd! Je hebt de volledige cursus afgerond en daarmee laten zien dat je bereid bent om verantwoordelijkheid te nemen en jezelf te willen blijven ontwikkelen als professional.
Vind je de cursus nuttig? Deel deze dan met een collega of bevriende docent die hier volgens jou ook iets aan zou kunnen hebben. Wil je eraan bijdragen dat wij dergelijke cursussen kunnen blijven aanbieden en ontwikkelen. Steun ons dan met een eenmalige donatie.
FEEDBACK
Wij horen graag wat je van deze cursus vond! Heb je bijvoorbeeld tips om deze gratis cursus te verbeteren? Laat ons dat vooral weten via de contactpagina. Alvast bedankt!