Deel 3: De scheidsrechter – Bewust worden van acties

  • Je bent er bewust van dat je de komende tijd een focus op orde houden moet hebben.
  • Je begrijpt dat alles wat je zegt een effect heeft op de les en jouw band met de klassen.
  • Je begrijpt waarom discussies over regels en gedrag (tijdens de les) vermeden moeten worden.
  • Je bent bereid om jouw lessen stop te zetten als je het gevoel hebt dat je overweldigd wordt.

Vóór jouw eerste les met spelregels en escalatieladder:

Opdracht 1 – Voorbereiding op de les

Zet een timer op 10 minuten. Bedenk voor de lessen van morgen welke problemen je vermoedelijk zult tegenkomen. Visualiseer hoe deze situaties zullen zijn. Welke leerlingen veroorzaken morgen een probleem? Op welk moment? Wat ga jij zeggen? Hoe zal de leerling reageren? Probeer deze situaties zo helder en eerlijk mogelijk voor te stellen. Niemand weet meer van jouw lespraktijk dan jijzelf, dus wees eerlijk!

Opdracht 2 – Sancties

Een ding is vermoedelijk wel zeker: Er moet vandaag een sanctie uitgedeeld worden. Slechts het delen van jouw nieuwe regels en bijbehorende sancties zal zeer waarschijnlijk niet voldoende zijn voor een gedragsverandering bij leerlingen. Bedenk hoe je gaat bijhouden welke sancties je in welke klassen je sancties hebt opgelegd. Bedenk hoe jij jouw leerlingen hier aan gaat houden.

Ná jouw eerste les met spelregels en escalatieladder:

Opdracht 3 – Jouw ervaring

Zet een timer op 10 minuten. Schrijf al je ervaringen, gedachten, frustraties, blijdschap en wat er ook maar naar boven komt op papier. Dit is de tijd om naar jezelf te luisteren. Wees dus zo eerlijk mogelijk over wat er gebeurde, hoe jij hebt gereageerd en welke gevolgen dit had.

Opdracht 4 – Reflectie

Ben je tevreden over hoe de dag ging? Welke zaken ga je morgen hetzelfde houden? Welke dingen ga je anders aanpakken? Hoe dan?

Opdracht 5 – Samen sta je sterker!

Indien je een coach hebt op school: Bespreek de lessen samen na. Als je geen officiële coach hebt, lucht dan je hart bij een collega met wie je graag optrekt. Delen is belangrijk, je staat er niet alleen voor. Dit zou ook kunnen met jouw intervisiegroep.

Gefeliciteerd! Je hebt wederom de tijd genomen om jouw lespraktijk te verbeteren en laat zien kritisch te zijn en professioneel te kunnen handelen.
Hieronder kun je door naar deel 4 van deze cursus, maar we zouden het fantastisch vinden als je kort de tijd zou willen nemen om onderaan deze pagina met andere cursisten te delen wat jij geleerd hebt en waar anderen wellicht ook iets aan zouden kunnen hebben.

Vind je de cursus nuttig? Deel deze dan met een collega of bevriende docent die hier volgens jou ook iets aan zou kunnen hebben. Wil je eraan bijdragen dat wij dergelijke cursussen kunnen blijven aanbieden en ontwikkelen. Steun ons dan met een eenmalige donatie.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties